Kto jest najlepszym ambasadorem marki? Oczywiście klienci, których zachwycił Twój produkt lub usługa! To oni przekonają kolejnych do zapoznania się z ofertą i skorzystania z niej znacznie skuteczniej niż najlepsze kampanie marketingowe! W tym artykule pokażę Ci jak zachęcić osoby, które już zdecydowały się na zakup do uczestnictwa w życiu marki i promowania jej we własnych kanałach!
Czym jest User Generated Content
Jak już wspomniałam we wstępie User Generated Content to narzędzie marketignowe uwzględniające wszelkiego rodzaju publikacje użytkowników, których treść skupia się wokół określonej marki, z której produktów lub usług korzystali.
Aby odróżnić UGC od współpracy z influencerami lub płatnych publikacji zwracam uwagę, że omawiane narzędzie powinno zawierać treści generowane przez „zwykłych” użytkowników, nieopłacanych przez firmę. Co więcej, powinna je cechować spontaniczność gwarantująca wiarygodność przekazu.
Warto zaznaczyć, że naturalność narracji gwarantują emocje klienta, które zawiera w treści. Niekoniecznie musi ona stanowić idealny, nieskazitelny przykład twórczości – przede wszystkim ma być autentyczna i zawierać szczerą opinię.
Jedną z głównych cech UGC jest to, iż treści wpisujące się w jej zamysły powinny być zamieszczone w internecie. Głównie dlatego, że to właśnie ta sieć komunikacji gwarantuje zwiększenie zasięgów i ogólną dostępność publikacji.
Rodzaje User Generated Content UGC
Dzisiejsze trendy w marketingu i komunikacji sugerują, że najlepszy content generowany przez użytkowników to ten znajdujący się na Instagramie. Ale przecież jesteśmy w Internecie i mnogość form publikacji jest niemal nieograniczony 😉
Blog
Testerzy marek oraz zwykli klienci nierzadko mają swoje miejsce w sieci, w którym z chęcią dzielą się ze swoimi odbiorcami wrażeniami z użytkowania danego produktu lub korzystania z usługi. Jest to typowy przykład UGC, który swoją popularność zdobył jeszcze przed erą Instagrama i Facebooka.
UGC w kontekście bloga może pojawiać się również na Twojej własnej stronie – w formie komentarzy do wpisów. To nic innego jak opinia czy zachęcenie do dyskusji na dany temat. Niezależnie od formy – generują drogocenny ruch i, co najważniejsze, witryny stają się bardziej wiarygodne pod kątem SEO.
Case Study
Historia współpracy danej marki z inną zawierająca w sobie opis drogi, jaką wspólnie przeszły w kontekście rozwiązania danego problemu. Forma? Tekst na blogu, post, stories, video – tutaj również dowolność jest spora. Przede wszystkim skupia się na budowania zaufania do danej marki poprzez pokazania, jak pomaga innym rozwiązywać konkretne problemy lub usprawnia ich działanie.
Opinie i recenzje
Poniekąd odnosi się do tekstów blogowych, ponieważ one również przybierają formę recenzji. Tutaj jednak na myśli mam te umieszczane na innych portalach. Za przykład może posłużyć Booking, który w swoim serwisie gromadzi opinie na temat doświadczeń gości po skorzytsaniu z ofert noclegów. W myśl społecznego dowodu słuszności jest to świetne narzędzie marketingowe uwiarygadniające ofertę. Przyznaj, sam sprawdzasz tą sekcję przez zarezerwowaniem noclegu, prawda?;)
Nie można zapominać o video recenzjach, które w ostatnich latach masowo pojawiają się na serwisie YouTube. Tam również użytkownicy umieszczają filmy, na podstawie których inni podejmują decyzje zakupowe.
Nic więc dziwnego, iż marki wprowadzają programy zachęcające do wystawiania opinii po zakupie produktów, które później wykorzystują w swojej komunikacji.
Social media
To prawdziwa kopalnia świetnych UGC- od interakcji w komentarzach na profilu marki, poprzez repostowanie, udział w wyzwaniach zainicjowanych przez brandy, czy wrzucanie recencji i oznaczenia. Faktycznie, jest to jedna z form najszybciej generujących zasięgi, głównie ze względu na popularność platform takich jak Facebook, Instagram czy TikTok.
Jakie są zalety UGC
Dla większości User Generated Content to jedynie budowanie szerokich zasiegów. To prawda, pomaga w promowaniu treści organicznych i docieraniu do większego grona odbiorców bez konieczności emisji reklam. Ale to nie wszystko!
Wspomniałam wcześniej społecznym dowodzie słuszności (ang. social proof). To zjawisko opisujące jak duże znaczenie na podjęcie decyzji o zakupie produktu lub usługi ma zdanie i doświadczenia obecnych już klientów. Niekoniecznie muszą być to eksperci, celebryci czy influencerzy. Większą wartość mają te recenzje opisane przez zwykłych nabywców. A to dowód na to, że korzystanie w komunikacji z ich opinii może pomóc pozyskać zupełnie nowych klientów i poszerzyć grono odbiorców.
Nie masz pomysłu na publikacje? Wykorzystaj UGC! Często widzisz jak, nawet największe marki, korzystają ze zdjęć, filmów czy recenzji, które stworzyli klienci. Są one zdecydowanie bardziej autentycznie w oczach użytkowników niż treści generowane przez markę! A to nie tylko wpływa na budowanie zaufania do niej, ale również zbliża do przedstawicieli grupy odbiorców i angażuje w życie brandu!