Kiedy otwierasz swoją firmę, rozpoczynasz sprzedaż w e-commerce, albo przepraszasz się z e-marketingiem, bo wcześniej w niego nie wierzyłeś, pojawia się pytanie: gdzie właściwie mam się promować? Platform social media jest wiele. Facebook, Instagram, LinkedIn, Tik-tok, czy YouTube. Ale jak właściwie one działają? Czy muszę być obecny na wszystkich? No właśnie… odpowiedź nie jest taka prosta, ale znajdziesz ją w tym artykule!
Od początku – czym są media społecznościowe i social media marketing?
Media społecznościowe to platformy internetowe umożliwiające użytkownikom wymienianie informacji, wchodzenie w interakcję czy rozwijanie dialogu. Z punktu widzenia firmy, social media to przede wszystkim jeden z punktów styku Twojej marki z daną grupą odbiorców. Forma komunikacji oraz docierania do nich z ofertą.
Pewnie słyszałeś już o Facebooku, Instagramie, Twitterze czy YouTube. Z początku były to jedynie miejsca w sieci, w których mogliśmy wymieniać się zdjęciami, filmami, tekstami. Powstały po to, aby umożliwić bycie w stałym kontakcie ze znajomymi.
Zjawisko to ewoluowało i szybko zauważono, że skoro media te skupiają duże grono użytkowników, to świetnie się sprawdzą jako platformy reklamowe. I tak też się stało – obok profili prywatnych pojawiły się te dedykowane firmom, organizacjom itp.
Tak powstał social media marketing – element marketingu wykorzystujący nowe platformy do promowania m.in. biznesów. Poprzez takie działania przedsiębiorcy znacznie łatwiej mogą zdobywać nowych klientów, tworzyć społeczności wokół marek i prowadzić ogólną komunikację, a w końcu – sprzedawać.
Obecnie media społecznościowe zajmują często honorowe miejsce w strategii marketingowej. W zależności od typu prowadzonej działalności – mogą stać się głównym lub wspierającym medium komunikacji.
Jak wykorzystać social media marketing w swojej strategii?
Według danych raportu Digital, w 2021 roku około 26 milionów osób aktywnie korzystało z platform społecznościowych. Najwięcej użytkowników korzysta z YouTube (93%), z Facebooka (89%) i Instagrama (60,6%).
Czy to oznacza, że pojawiając się na tych portalach od razu osiągniesz sukces? Nie zawsze!
Duże znaczenie odgrywa tutaj odpowiednio przygotowana strategia marketingowa. Zawsze zachęcam do stworzenia jej już na początku działalności. Od niej zależy to, jaki marka ma charakter, do jakich grup docelowych kierujemy ofertę, a przede wszystkim – w jaki sposób ją komunikujemy.
Strategia działań social media powinna być stworzona właśnie w momencie opracowywania wspomnianych wyżej czynników.
Dlaczego? Przecież publikować mogę wszędzie. Tak, ale po co tracić czas na platformy, na których nie ma Twoich klientów? Sprzedając detalicznie wózki dla dzieci raczej nie znajdziesz młodych rodziców dzięki LinkedInowi czy Twitterowi. I odwrotnie – chcąc dotrzeć na przykład z usługami prawnymi dla dużych firm – lepiej wybrać LinkedIn niż na przykład TikTok.
Platformy społecznościowe, które chcesz wykorzystać do komunikacji i sprzedaży wybierz według kryteriów:
„Czy dzięki temu serwisowi moje treści dotrą do osób, na których mi zależy?”
Promujesz produkt dla nastolatków? Spróbuj pokazać się na TikToku, który w tej grupie wiekowej ma dużą skuteczność.
„Czy dany serwis jest miejscem, w którym ludzie szukają informacji, które chce im przekazać?”
Na przykład: Użytkownicy LinkedIna logują się na niego, aby poszukiwać kontaktów biznesowych, pracy, czy promować markę osobistą. To świetne miejsce, jeżeli chcemy dotrzeć do osób decyzyjnych w danej firmie i sprzedać produkt dedykowany przedsiębiorcom, a nie użytkownikom indywidualnym.
„Będę mógł w pełni wykorzystać potencjał danego serwisu?”
Cykl życia postu na Instagramie to około 2h. Jeżeli chcesz być widoczny na tym medium powinieneś publikować dużo i często – zwłaszcza reelsów, relacji itp. Tylko to zagwarantuje widoczność, a algorytmy będą wyświetlały profil częściej.
Nie zawsze więcej oznacza lepiej. Skuteczniej będzie skupić się na najbardziej efektywnych platformach, które wybierzesz na podstawie analizy obecności w danym medium, wieku i zachowania grupy odbiorców.
Dlaczego warto prowadzić social media marketing?
Wspominałam już o mocy lejka marketingowego? Jeżeli wcześniej o nim nie słyszałeś, zapraszam do artykułu o tym schemacie. Wynikają z niego wnioski, które pokażą Ci w jaki sposób wykorzystywać social media marketing w konkretnych momentach „znajomości” z klientem.
O najważniejszym wspomnę na początku – dzięki postom, relacjom i reklamom w serwisach społecznościowych możesz kierować ruch na swoją stronę internetową. Pomóż odbiorcom dotrzeć do swoich stron sprzedażowych, kontaktowych czy bloga.
A poza tym:
- Zwrócisz uwagę na swoją firmę i produkt
Oryginalnie prowadzona komunikacja przyciągnie uwagę nowych odbiorców. Jeszcze lepiej prowadzona komunikacja – zmieni ich w Twoich klientów 😉 Media społecznościowe umożliwiają dosyć precyzyjne docieranie do wybranej grupy odbiorców.
- Zbudujesz zaufanie do swojej firmy lub marki
Naturalnie prowadzony content poprowadzi Twoich odbiorców do podjęcia decyzji zakupowej. Bezpośredni kontakt z odbiorcami, którzy zauważą, że treści tworzone są z myślą o nich, pomoże nawiązać im więź z marką. To naturalne, że wtedy chętniej jej zaufają.
- Pokażesz, że inni już korzystają z Twojej oferty
I są zadowoleni! Pozytywne opinie, recenzje, relacje to nic innego jak społeczny dowód słuszności. Nowych klientów utwierdzi on w przekonaniu, że wybierając Twoją markę będą zadowoleni… jak inni 😉
- Możesz się w nich skutecznie reklamować
Facebook, Instagram, LinkedIn a nawet Tik-Tok to serwisy, które posiadają rozwinięte systemy reklamowe. Emitując reklamy jesteś w stanie szybciej i z większą skutecznością dotrzeć do swoich odbiorców. To nieodzowny element strategii obecności w social media.
- Dostajesz dane o swoich odbiorcach – jak na tacy!
Statystyki wyświetlania postów oraz wszelkie dane, które gromadzą systemy reklamowe to źródło wiedzy o Twoich klientach. Pozwala Ci na zweryfikowanie założeń odnośnie grup odbiorców postawionych w trakcie budowania strategii i udoskonalenia jej.
Jak prowadzić marketing w social mediach?
Przede wszystkim włóż w niego całą pasję i wiedzę, które pomagały Ci stworzyć samą markę. I potraktuj go na równi z innymi kanałami. Nie wyobrażasz sobie przecież, żeby Twoja strona internetowa wyglądała jak sprzed 10 lat, nie była w ogóle aktualizowana i bardziej zniechęcała do zakupu niż sprawiała, że jest on łatwy i przyjemny, prawda?
Identycznie jest z Twoimi kanałami w social mediach. Powinny być zaplanowane i prowadzone zgodnie z wizją komunikacji marki.
Niestety, działania typu „wrzucę post jak mi się przypomni” marnują Twój czas. Każda publikacja ma swój cel – zbudowanie zasięgu, skierowanie na stronę bloga, zachęcenie do zakupu itp. Spójność komunikacyjna powinna iść w parze ze spójnością graficzną. Strzeż się zdjęć stockowych i gotowych grafik.
Ludzie lubią kupować od ludzi. Dlatego też zarówno grafiki, jak i treści powinny być tworzone w sposób, który wywoła u przyszłych klientów pozytywne emocje i chęć wejścia z marką w dialog. Pokazuj co dzieje się w Twojej firmie, kim są jej pracownicy, jak wygląda produkt. Stosuj nieszablonowe pomysły, a uwierz mi – to pomoże Ci stać się bardziej zauważonym.
Oryginalność zawsze stawiam na równi z merytoryką. Podczas kreowania treści tylko część z nich powinna nawoływać do zakupu. Pokazując to, w jaki sposób produkt wpłynie na klienta, w czym mu pomoże, co mu ułatwi lub jak go zmieni – odwołujesz się do jego potrzeb. A to sprawia, że zdobywasz zaufanie.