Możesz swój content marketing opierać jedynie na blogu i postach z grafiką na social mediach. Ale możesz też odkryć w moc video i znacznie zwiększyć skuteczność swoich działań! Mam nadzieję, że nie muszę nikogo przekonywać o fenomenie filmów w marketingu. Ale, jeżeli muszę, to zrobię to w tym artykule. Dowiesz się z niego, co może wnieść wideo do Twojej strategii marketingowej, z jakich form korzystać i czym charakteryzują się dobre filmy.
Czym jest wideo marketing?
Jest to jeden z elementów strategii marketingowej bazujący na opracowywaniu, tworzeniu i zarządzaniu treściami wideo dotyczącymi marki lub firmy.
Co więcej, w tym pojęciu możemy zawrzeć nie tylko wszelkie ogólne filmowe materiały promocyjne, rozumiane często jako „spoty”, ale składają się na nie także inne, krótsze formy – reelsy na Instagramie, publikacje na Tik-Tok itp.
Dla mnie, jako stratega marki, wideo marketing to przede wszystkim forma przekazu, która, odpowiednio przemyślana, jest w stanie skutecznie oddziaływać na odbiorców znajdujących się na każdym etapie lejka marketingowego.
Nasze feedy, tablice i inne interfejsy przesycone są treściami. Obecnie, aby się wybić i skutecznie zwrócić uwagę odbiorcy, a potem zaangażować go w content, warto tworzyć coś więcej, niż tylko stockowe grafiki. Tutaj z pomocą przychodzi właśnie wideo.
Skuteczność filmów w marketingu
I nie jest to jedynie moja sucha obserwacja. Badania (w tym raport Wyzowl z 2022 roku) pokazują jak silnym narzędziem jest wideomarketing.
Oto kilka danych:
– 86% marketerów korzysta z filmów jako narzędzia marketingowego (a co z resztą?:),
– 92% z nich twierdzi, że jest to jeden z głównych elementów ich strategii,
– dla 86% marketing przyniósł efekt w postaci generowania większej ilości leadów,
– 81% zwiększyło sprzedaż dzięki wdrożeniu filmów do swoich działań marketingowych.
Z danymi się nie dyskutuje 😉 Zwiększenie ROI to jeden z priorytetów inwestycji w marketing. W powyższych procentach widać, że filmy cechują się nie tylko zaufaniem profesjonalistów, ale przede wszystkim skutecznością.
Co zatem zyskasz wdrażając je w swoją strategię? Możesz liczyć na większy ruch na stronie, wzrost zaangażowania użytkowników w przekazywane im treści, a co za tym idzie – zwiększenia świadomości marki. To także nieocenione narzędzie przy zdobywaniu nowych klientów, a także wspieraniu obecnych (49% badanych w ramach Wyzowl przyznało, że zmniejszyło liczbę kontaktów z suportem dzięki publikacjom wideo).
Co sprawia, że właśnie ta forma odnosi tak duże sukcesy? I tutaj wkracza Twoja kreatywność. Filmy oferują znacznie więcej możliwości przekazu niż grafiki. „Ruchome obrazy” wyróżniają się spośród statycznych, dzięki temu są łatwiej zauważalne w nawale informacji. Połączeniu wizji, dźwięku, animacji i dodatkowych elementów równa się wzrostowi atrakcyjności wideo.
Inny czynnik to… lenistwo odbiorców 😉 Przeglądając media społecznościowe czy strony internetowe zwyczajnie nie chce im się czytać długich postów i artykułów. Wolą obejrzeć film ubrany w ciekawą formę wizualną… nawet jakby miał być z napisami! Kłania się tutaj prosta zasada prezentacji – dane przedstawione w atrakcyjny sposób są znacznie łatwiej zapamiętywane.
Jak możesz korzystać z wideo w swojej firmie?
Wachlarz jest naprawdę szeroki! Wszystko zależy od celu, do jakiego chcesz je wykorzystać. A może to być m.in.:
– film promocyjny Twojej firmy/marki – opisujący najważniejsze aspekty jej funkcjonowania, kładące nacisk na najważniejsze elementy oferty i cechy produktów lub usług,
– explainer video – np. treści pokazujące szczegółowe cechy elementów oferty (produktu lub usługi), wyjaśniające zasady działania czy możliwości wykorzystania,
– materiały do social mediów – krótkie, zwięzłe i na temat. A tematyka może być szeroka!
– poradniki – to one budują Twoją pozycję eksperta w branży! Pokazują, że skupiasz się nie tylko na sprzedaży, ale również wiedzy ogólnej wokół danego zagadnienia. Możesz dzięki nim pomóc odbiorcom przygotowując film dotyczący np. doboru najlepszych opon do swojego roweru.
– FAQ i rozwiązania najczęstszych problemów – nic tak nie odciąża biura obsługi klienta, jak przygotowania filmów o tym, o co najczęściej pytają klienci,
– rekomendacje – opinie od Twoich klientów,
– webinary – na których na żywo dzielisz się wiedzą.
W zasadzie w film można ubrać wszystko. Duże firmy wykorzystują je na przykład także do onboardingu nowych pracowników czy bieżącej komunikacji.
Jak stworzyć DOBRY film
Wiem, że od razu chcesz chwycić za kamerę lub telefon i zacząć nagrywać 😉 Ale powoli – najpierw ustal co i do kogo chcesz mówić. Pamiętaj, że, na równi z innymi komunikatami, filmy powinny być zgodne z Twoją strategią, tone of voice i brandingiem.
Jeżeli dopiero zaczynasz, wybierz kilka z wyżej wymienionych form i już na początkowym etapie dopracuj je jak najlepiej potrafisz – zwłaszcza merytorycznie! A później podążaj za wskazówkami:
- Określ budżet
Możesz nagrywać filmy telefonem, ale miej z tyłu głowy to, że chodzi o wizerunek Twojej firmy. Dobrym pomysłem jest zainwestowanie w ekipę realizacyjną, która ma doświadczenie w tworzeniu tego typu treści. Cena zazwyczaj uzależniona jest od stopnia skomplikowania, czasu trwania wideo i użytych efektów.
- Napisz scenariusz
Nie idź „na żywioł”. Uwierz mi, to się nie sprawdzi. Rozpisz co chcesz, aby znalazło się w filmie. Wypunktuj najważniejsze elementy tekstu/napisów, a później zastanów się jak chcesz to wizualnie pokazać. Pamiętaj – liczy się kreatywność, zwięzłość przekazu i skierowanie do odpowiednich grup docelowych.
- Realizacja
Leży już po stronie ekipy filmowej. Im więcej dasz im wskazówek, tym bardziej film będzie zbliżony do Twoich oczekiwań.
Gdzie publikować? Najbardziej popularnym portalem jest YouTube. Filmy natomiast mogą pojawiać się w postach organicznych i kampaniach na Facebook, LinkedIn, Instagram czy Tik-Tok. W przypadku dwóch ostatnich dużą rolę odgrywają także filmy nagrywane telefonem.
Słowo na koniec
Wideo humanizuje markę. Pokazuje, że stoją za nią ludzie. Wykorzystaj możliwości technologii i twórz przyjazne materiały, które w krótkim czasie przyniosą Ci duży zysk – nie tylko finansowy 😉