Marka osobista a wizerunek firmy

  • 0
  • 1 lipca 2022

Wiedziałeś, że jesteś w stanie znacznie lepiej utrwalić wizerunek swojej firmy w świadomości klientów rozwijając własną markę osobistą równolegle z brandem przedsiębiorstwa? Zyskasz dzięki temu nie tylko rozpoznawalność, ale także uwiarygodnisz działania biznesowe. Dlaczego warto rozwijać swoją markę osobistą? Jaki ma to wpływ na sukcesy sprzedażowe? Z jakich narzędzi korzystać? Przychodzę z pomocą – zaraz Ci wszystko wytłumaczę!

Marka osobista – czym jest personal branding?

Mówiąc o budowaniu marki osobistej (lub zapożyczonego z rynku amerykańskiego określenia personal branding) mamy na myśli tworzeni własnej reputacji. Może się to odbywać w świecie offline, ale najskuteczniejsze i o wiele bardziej efektywne jest rozwijanie jej w sieci. Wtedy Twoim  „znakiem towarowym” jest imię i nazwisko, a zespół cech charakteru, umiejętności, wiedza i doświadczenie – wartościami, dzięki którym dajesz się poznać jako ekspert w swojej branży.

Niektórzy twierdzą „Ja nie mam żadnej swojej marki, nie interesuje mnie to i nie mam czasu tego rozwijać”. I tu Cię prawdopodobnie zaskoczę – swój osobisty brand ma każdy. Niezależnie od tego, czy zdecydował się go tworzyć czy nie. Bo przecież na każdym kroku, zwłaszcza w kontekście biznesu, budujemy swój wizerunek. Powstaje on w oczach partnerów, klientów, pracowników czy nawet osób, które z pozoru nie mają z nami nic wspólnego.

Jaką mam dobrą radę? Zadbaj o niego chociaż w niewielkim stopniu, a gwarantuje – przyniesie to efekty. Traktuj ją jako manifest korzyści, które płyną ze współpracy z Tobą. Ułatwi Ci to funkcjonowanie w branży i rozwój kariery. Nie zapominaj, że chcąc się rozwijać, powinieneś wciąż zdobywać nowe umiejętności, kontakty.

Marka osobista a wizerunek przedsiębiorstwa

Zakładam, że znasz Billa Gatesa – założyciela Microsoftu, a z naszego podwórka – Macieja Panka (CEO wypożyczalni samochodów Panek) czy Rafała Brzoskę (właściciela paczkomatów InPost). Co ich łączy? Oprócz rozpoznawalnych, wysoce rozwiniętych marek swoich produktów czy usług, duży nacisk stawiają na własną aktywność i rozwijanie personal brandów.

Dlaczego? Ponieważ doskonale zdają sobie sprawę z tego, że ich wizerunki to jedne z najmocniejszych filarów strategii budowania świadomości marki przedsiębiorstw. Mechanizm działania takiego zjawiska jest prosty – ludzie (klienci) znacznie chętniej wybiorą ofertę firmy, o której wiedzą, kto za nią stoi. „Twarz firmy” uwiarygadnia przekaz, buduje zasięgi i, zwłaszcza w przestrzeni online, jest reprezentantem przedsiębiorstwa. Stanowi także skuteczny kanał dotarcia do nowych klientów, inwestorów czy partnerów.

Świadomie prowadzona komunikacja personal brandingowa skupia się na wytworzeniu emocjonalnej więzi pomiędzy odbiorcami, a marką osobistą (docelowo też firmą). Takie połączenie możliwe jest do zbudowania dzięki nieustannemu wchodzeniu w interakcję i dialog z grupą docelową biznesu. Przyznasz, że chcąc nawiązać kontakt z firmą, której jeszcze nie znasz znacznie chętniej zainicjujesz go z osobą, której twarz znasz chociażby ze zdjęcia, niż z oficjalnym profilem, na którym widzisz tylko logo, prawda?

Innym filarem jest, wspomniany wcześniej, wizerunek eksperta. To dodatkowa wartość, którą jesteś w stanie przekonać odbiorców do wybrania właśnie Twojego produktu lub usługi. Publikacja artykułów tematycznie związanych z branżą, aktywne komentowanie bieżących wydarzeń i marketing video przybliżają Cię do odbiorców i pokazują, że znasz się na tym co robisz. W komunikacji nie może oczywiście zabraknąć elementów oferty firmy. Staraj się jednak nie atakować klientów sprzedażą. Zamiast tego staraj skupiać się na przekazywaniu wiedzy i budowaniu wizerunku.

Jak zacząć budowanie marki osobistej

Świadome rozwijanie personalnego brandu to proces. Nie załatwisz tego w jeden miesiąc. W zasadzie jest to działanie niekończące się – o wizerunek należy dbać nieustannie. Tylko wtedy podjęte działania przynoszą pożądane efekty. Jeżeli w pewnym momencie zatrzymasz się i stwierdzisz, że postawiony sobie cel został osiągnięty – nie zatrzymuj się, aby nie stracić wypracowanych korzyści.

A zacznij od… strategii

W długoterminowych działaniach marketingowych (a marka osobista to nic innego jak dbanie o swój własny marketing) żadne działania nie skoordynowane przez odpowiedni plan nie mają szansy zadziałać.

Dlatego zanim Ty zaczniesz budować swój wizerunek poznaj branżę, w której chcesz zaistnieć. Zobacz o czym piszą inni, jakich treści brakuje. Wybierz odpowiednie kanały komunikacji – te, z których korzysta Twoja grupa docelowa i zastanów się, co chcesz im przekazać. Przeanalizuj także swoje możliwości, umiejętności, doświadczenie tak, aby wiedzieć, na których najmocniejszych punktach samego siebie oprzeć markę. Dobrze sprawdza się w tym przypadku analiza SWOT – matryca wykorzystywana przy kreowaniu tradycyjnych brandów.

Pamiętaj, że zawsze Twoja obecność w świadomości odbiorców musi mieć cel. Zastanów się po co chcesz do nich dotrzeć i jaką wartość możesz im oferować. Ważne jest ustalenie już na samym początku tego jak chcesz być postrzegany przez innych.

Określenie wcześniej wspomnianych narzędzi pozwoli Ci tworzyć zróżnicowane treści i wykorzystać potencjał internetu. Jednym z najczęściej wybieranych i skutecznych kanałów komunikacji jest serwis LinkedIn. Skupia przede wszystkim osoby zainteresowane rozwojem kariery. Łatwo dotrzeć do tych, którzy poruszają się w Twojej branży lub jej pokrewnych.

Blogi na stronach internetowych, mimo że dla niektórych to już głos poprzedniej epoki, wciąż są doskonałym elementem strategii budowania marki osobistej! To Twoje miejsce w sieci, w którym decydujesz, co publikujesz, kiedy, jaki układ ma witryna i przede wszystkim… pozycjonujesz się w wyszukiwarce.

Na popularności zyskują także podcasty – audycje, które możesz publikować w serwisach typu Spotify. Warto też wykorzystywać format video. Angażujące, merytoryczne filmy przyciągają i utrzymują uwagę. Są też skuteczniejsze jako format przekazywania informacji od tekstu pisanego.

Klucz do utrzymania zaangażowania odbiorców


Tak naprawdę żadna strategia ani narzędzie nie będzie skuteczne, jeżeli nie uświadomisz sobie, że w budowaniu marki osobistej najważniejszym elementem jest budowanie relacji. Dlatego nie ograniczaj się do wrzucania postów, publikowania artykułów blogowych czy podcastów. Uczestnicz w merytorycznych dyskusjach, zabieraj głos i komentuj aktualne wydarzenia w branży. Pokaż, że ludzie mogą zaufać Ci jako ekspertowi – odpowiadaj na ich pytania, słuchaj i twórz treści na ich podstawie. Dzięki temu klienci będą wiedzieli, że interesujesz się ich potrzebami i wzrośnie Twoja pozycja ekspercka, a co za tym idzie – zaufanie klientów do marki.

A site-wide Call to Action Section! Have you fallen in love yet? Buy