Świat jest przesycony reklamami. Wiem, nie odkryłam nowej planety. O szumie informacyjnym mówi się coraz więcej. Dlatego my, osoby odpowiedzialne za marketing, często musimy zarwać nie jedną noc, aby powstało coś, co przebije się przez tysiące komunikatów uderzających codziennie w odbiorców. Żeby pokazać, że nowoczesny marketing nie kręci się jedynie wokół internetu, a jeżeli już, to jest czymś więcej, niż planszą na Facebook, przygotowałam przykłady akcji marketingowych wychodzących poza standardowy. Cel jest jeden: zdobyć i zatrzymać uwagę użytkownika, maksymalnie go angażując i wykorzystać jego punkty styku z marką!
Konfigurator doboru – przyjaciel każdego klienta
Mój ostatni projekt, przyznam, że jeden z najciekawszych i najbardziej innowacyjnych, przyszedł z pomocą klientowi z branży ogrzewania – www.terme.pl. Firma zajmująca się sprzedażą kotłów grzewczych i ogrzewania podłogowego stanęła przed wyzwaniem – jak, możliwe najbardziej, uprościć proces wyboru komponentów w sklepie internetowym i jednocześnie wypromować markę. Wiadomo, że tego typu zakupów dokonują osoby często niemające specjalistycznej wiedzy o każdym elemencie instalacji. Nie mówiąc już o łączeniu ich w całość, tak aby byłą jak najbardziej wydajna i dostosowana do ich potrzeb.
Wykorzystaliśmy tę wiedzę i razem z zespołem stworzyliśmy pierwszy konfigurator opierający się na preferencjach klienta. Algorytm rozpoznaje je po podaniu odpowiedzi na kilka pytań dotyczących instalacji. Pytania skonstruowaliśmy w ten sposób, aby odpowiedź na nie była łatwa, a jednocześnie dostarczały algorytmowi jak najwięcej informacji. Pytań jest jedynie 9. Zaznaczanie opcji odpowiadających technicznym uwarunkowaniom, którym urządzenia mają sprostać, nie zajmie więcej niż 5 minut.
Klient otrzymał narzędzie angażujące użytkownika, który mając możliwość skonfigurowania własnego zestawu, dłużej pozostanie na stronie i z większym prawdopodobieństwem dokona zakupu. Co więcej? Odciążyliśmy, przynajmniej w części, dział sprzedaży dotychczas odpowiedzialny za pracę obecnie wykonywaną przez algorytm. Takie działanie ma też wpływ na wizerunek terme.pl. Dzięki konfiguratorowi zyskuje w ich oczach jako ekspert w swojej dziedzinie, dostawca, któremu zależy na najlepszej obsłudze swoich klientów i ich zadowoleniu już na pierwszych etapach lejka sprzedażowego.
Interaktywne narzędzie ma również odzwierciedlenie w pozycjonowaniu strony www. Większy ruch przekłada się na duży przeskok w rankingu Google i wyższe pozycje w wyszukiwarce.
Mnie przypadła rola połączenia trzech światów – tłumaczenia technicznych informacji o kotłach i systemach grzewczych na zrozumiałe dla użytkowników komunikaty, a także na język excela dla ludzi programujących algorytm.
I tak oto stałam się specjalistką również od systemów grzewczych 😊
Szukasz kotła, albo chcesz poznać działanie konfiguratora? Zapraszam: https://terme.pl/pl/i/KALKULATORY-DOBORU/19
Paczkomaty, które zmieniają doświadczenia odbiorców
Zakupy internetowe już dawno przestały być zwykłymi zakupami. Sklepy konkurują ze sobą nie tylko ceną, jakością i zasadami zwrotów. Zaczęły również zwracać uwagę na inne elementy doświadczenia klienta (z ang. customer experience). Na ten trend zareagował także nasz polski gigant e-commerce – Allegro. Być może nieco pod naporem nowego konkurenta – Amazona – zdecydował się na duży krok w przód i ukłon w stronę klientów.
Polski portal aukcyjny zapowiedział, że jesienią 2021 roku towary zamówione za jego pomocą trafią do sieci paczkomatów stworzonych przez Allegro. Uważają jednak, że nie chodzi o konkurencję z InPost, który obecnie dominuje rynek paczkomatów.
To kolejne z wachlarza działań mające wpływ na ogólne doświadczenie związane z marką. Główne założenie nowych maszyn to przystosowanie dla osób z niepełnosprawnością, zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko i wkomponowanie się w otoczenie tak, aby dodatkowo nie zanieczyszczać krajobrazu miast.
Paczkomaty nie będą zwykłymi blaszanymi budkami. Wykorzystane zostaną w nich materiały z recyklingu, wkoło pojawią się żywe rośliny, a zasilać je będzie energia ze źródeł odnawialnych. Brak reklam na frontach to kolejna cecha odróżniająca je od popularnych żółtych skrzynek będąca odpowiedzią na szpecące ulice pstrokate banery.
Umówmy się – nie jest to rewolucja w tego typu dostarczaniu paczek. Jednak nie to było celem serwisu. Jak już wcześniej wspomniałam, Allegro rozwija kolejny element swojego customer experience i poza profesjonalnym przeprowadzeniem klienta przez proces zakupowy na portalu, chce wykorzystać szanse podczas kolejnego etapu – również dla nich strategicznego – dostawy produktów.
Umożliwiając nam odebranie przesyłki w eko-paczkomacie wizualnie współgrającym z otoczeniem i obsadzonym roślinnością, Allegro pokazuje jak ważne dla nich jest pozytywne wrażenie przy końcowym (nie licząc opieki posprzedażowej) etapie lejka marketingowego.
Mając możliwość konstruowania tego jak postrzegamy markę na każdym etapie kontaktu z nią, serwis będzie prowadził kolejne działania w celu realizacji swojej misji przedsiębiorstwa. Allegro od zawsze dąży do zostania towarzyszem użytkowników podczas zakupów, odpowiedzialnego za ekologię oraz przyjaznego otoczeniu.
Nie poddawaj się i myśl niestandardowo
Budowanie relacji z klientem na wielu etapach lejka marketingowego staje się coraz bardziej wymagające. Podobnie jak wymagający są sami użytkownicy. Kluczem jest więc świadome dobieranie narzędzi i działań do swojej grupy docelowej oraz przygotowywanie niestandardowych kampanii marketingowych. Nie zawsze odpowiedź na pytanie „Jaka będzie najlepsza kampania marketingowa dla mojej firmy?” znajdziesz w podręcznikach. Inspiruj się i daj swojej kreatywności dojść do głosu!