Marka to nie (tylko) logo! Zobacz, dlaczego warto stworzyć silną i spójną markę

  • 0
  • 30 maja 2024

Choć logotyp i nazwa to bardzo istotne elementy marki, to, wbrew powszechnemu przekonaniu początkujących sprzedawców, nie są jedynymi elementami, o które powinieneś zadbać budując swój brand. Marka to filozofia i cała otoczka, która, docierając do klienta, wywołuje u niego potrzebę zakupu akurat tego, a nie innego produktu. W tym artykule dowiesz się, dlaczego warto wyjść trochę dalej niż zaprojektowanie samego logo, aby móc osiągać długofalowe efekty!

Czym jest, a czym nie jest marka?

Philip Kotler, nazywany ojcem marketingu, zdefiniował markę jako

(…) nazwa, termin, znak, symbol, wzór lub kombinacja tych elementów, mająca na celu ułatwienie nabywcy rozpoznania dóbr i usług danego sprzedawcy oraz odróżnienie ich od produktów konkurencyjnych”.

To prawda, marka musi się odznaczać i być wyróżniająca się, charakterystyczna dla konkretnego produktu lub grupy produktów. Jedna, idąc nieco dalej, zauważamy, że w definicji Kotlera pojawia się słowo „kombinacja” wskazująca na synergię elementów.

W tym miejscu warto nieco rozbudować definicję i przytoczyć tę sformułowaną przez Jacka Kralla: 

Kombinacja produktu fizycznego, nazwy marki, opakowania, reklamy oraz towarzyszących im działań z zakresu dystrybucji i ceny, kombinacja, która odróżniając ofertę danego marketera od ofert konkurencyjnych, dostarcza konsumentowi wyróżniających korzyści funkcjonalnych i/lub symbolicznych, dzięki czemu tworzy lojalne grono nabywców i umożliwia tym samym osiągnięcie wiodącej pozycji na rynku”

Dlatego właśnie otwierając sklep z komputerami i wieszając szyld z nazwą i logo nie do końca możesz powiedzieć, że stworzyłeś markę. Jasne! To świetny punkt wyjścia, jeżeli opracowanie zarówno nazwy, jak i znaku zostały poprzedzone analizami i dostosowane do grupy docelowej.

Dlaczego warto stworzyć markę?

Załóżmy, że organizujesz wieczorną posiadówkę dla przyjaciół w swoim mieszkaniu. Idziesz do najbliższego sklepu lub marketu, aby kupić napoje (pomińmy w tym przykładzie wszystkie wyskokowe;) ). Oprócz wody i soków z dużym prawdopodobieństwem sięgniesz po Coca-Colę. Nie zdecydujesz się raczej na markę własną danego sklepu, która stworzyła podobny napój typu cola, a w koszyku wyląduje ta oryginalna. 

Dlaczego tak się stało? Coca-cola kojarzy Ci się z uniwersalnym, orzeźwiającym napojem, który zawsze pojawia się na stołach przy okazji spotkań z przyjaciółmi, rodziną i innych uroczystości. Marka zadbała o to, aby w swojej komunikacji podkreślać właśnie takie wartości!

W reklamach, social media i innych kampaniach zawsze widzisz napój, który serwowany jest podczas obiadu i wręcz spaja więzy międzyludzkie. Podświadomie więc kojarzysz ją z tym, że towarzyszy pozytywnym emocjom. Pamiętasz serię świątecznych reklam z ciężarówką Coca-Cola? 😉

Tak właśnie działa dobrze zbudowana marka – oddziałuje na decyzje zakupowe klientów tworząc w ich głowach odpowiedni obraz i skojarzenia. Dzięki temu, ze jest rozpoznawalna, od lat niezmiennie dostarcza określoną jakość i wiesz, że, nawet jak musisz zapłacić nieco więcej za dany produkt, nigdy nie zawiedziesz się na tym wyborze.

Celem Twojej marki również powinno być to, aby zakorzenić się odpowiednio w umysłach odbiorców. Jeżeli odpowiednio wykorzystasz lejek marketingowy oraz punkty styku, a przy tym opracujesz i wdrożysz odpowiednie działania marketingowe, masz szansę zbudować zaufanie wobec swojego brandu. 

Im lepiej klient będzie Cię znał, im więcej informacji mu dostarczysz, tym proces zakupowy w jego głowie stanie się bardziej intuicyjny. Tak stanie się także wtedy, gdy właśnie Twoja marka będzie reprezentowała wartości, którymi kieruje się przyporządkowana jej grupa docelowa.

Produkujesz meble biurowe? Staraj się prowadzić komunikację, w której zawierać się będą potrzeby i wartości, którymi kierują się Twoi klienci: uniwersalność, solidność, przemyślane rozwiązania. Kreuj się na firmę, która jest towarzyszem w ulepszaniu biznesu. Znajdź głębszy sens swojego działania. W końcu, sprzedajesz nie tylko biurka dla pracowników, ale element, który może usprawnić ich pracę!

Stwórz własną markę!

Chcesz dowiedzieć się więcej o budowaniu marki? Wspólnie z Akademią Allegro stworzyłam interaktywny kurs online, w którym pokazuje jak od zera wykreować markę. Podczas kilku lekcji poznasz od podstaw proces jej tworzenia. Kurs jest zupełnie darmowy – wystarczy mieć konto na Allegro i zalogować się pod linkiem:

https://allegro.pl/akademia/jak-zbudowac-marke

A site-wide Call to Action Section! Have you fallen in love yet? Buy