Dla wszystkich tych, którzy twierdzą, że działania marketingowe mają prowadzić tylko po to, żeby mieć czyste sumienie, że ich firma wrzuca „coś” na Facebooka mam złą wiadomość. Tego typu model nie zapewni Wam wzrostu zysków, a to jest jeden z głównych celów kampanii marketingowych. Przeczytaj tekst na blogu i dowiedz się co to jest performance marketing, jak i gdzie go stosować i w jaki sposób może przyczynić się do rozwoju Twojego biznesu.
Co to jest performance marketing?
Inaczej nazywany jest marketingiem efektywnościowym, czyli rodzajem działań ukierunkowanym na osiągnięcie konkretnych celów. Polega na prowadzeniu kampanii internetowych w taki sposób, aby zapewnić pozyskanie nowych klientów, wzrost świadomości marki lub skłonić użytkowników do konkretnej czynności – np. zapisania się na newsletter.
Kluczowe w prowadzeniu performance marketingu jest implementowanie go zgodnie z wcześniej przyjętą strategią marketingową. Istotne jest przy tym dokładne śledzenie, analiza i interpretowanie zdobytych danych, a następnie optymalizacja kampanii. Nie zapominaj o KPI, które obrazują jak efektywne są prowadzone działania.
Precyzyjne targetowanie i śledzenie wyników przekłada się na osiągnięcie określonych celów biznesowych oraz zwrotu z inwestycji w kampanie (ROI).
Performance marketing skuteczny jest zarówno w przypadku dużych firm, jak i mniejszych przedsiębiorstw.
Kluczowe elementy performance marketingu
Istotne w performance marketingu jest rozplanowanie działań digitalowych na wiele kanałów. Pierwsze miejsce możemy przyporządkować płatnym reklamom w sieci Google czy Facebook ADS. Pozwalają nam na dotarcie do ściśle określonych grup docelowych biorąc pod uwagę czynniki terytorialne, behawioralne, wiek, zainteresowania, a przede wszystkim – zachowanie w internecie.
Dużą rolę odgrywa w nim także e-mail marketing. Zgromadzona baza danych „rozgrzanych” leadów i potencjalnych klientów otwiera nam możliwość na komunikację bezpośrednią za pomocą spersonalizowanych wiadomości i z podziałem na grupy. Docieraj z informacjami o nowościach, akcjach promocyjnych i „przesuwaj” poszczególnych klientów w lejku marketingowym.
Ważnym elementem długoterminowej strategii jest SEO – pozycjonowanie zoptymalizowanego pod kątem wyszukiwarek strony lub sklepu internetowego. Wzrost pozycji w wynikach wyszukiwania Google przekłada się na generację większego ruchu organicznego w witrynie, a to z kolei prowadzi do pożądanych konwersji.
Koncepcja performance marketingu bezpośrednio koresponduje z modelem lejka sprzedażowego. Stąd też warto wykorzystać w jego realizacji remarketing – możliwość dotarcia do osób mających już kontakt z marką. Mogą być to użytkownicy wykazujący interakcję ze stroną internetową, profilami na social media, czy nawet fizycznie odwiedzającymi np. nasz salon sprzedaży (dzięki dokładnemu targetowaniu po lokalizacji).
To tylko niektóre narzędzia, które stają się punktem wyjściowym do realizacji kampanii opartej o performance marketing. Cele, jakimi powinieneś się kierować imprementując te narzędzia to: wzrost liczby leadów, rozbudowywanie bazy danych klientów (np. przy użyciu newslettera), wzrost ruchu na stronie www, ale przede wszystkim – wzrost sprzedaży i zysków.
Jak wykorzystywać marketing efektywnościowy?
Jak już wcześniej wspomniałam – powinien on być ściśle związany z wcześniej opracowaną strategią marketingową. Wdrażanie performance marketingu przebiega kilkuetapowo:
1. Wyznaczenie celu (lub kilku)
Skup się na priorytetowych celach. Pamiętaj, że powinny być one sprecyzowane, mierzalne, relalne i ustalone w czasie. Podziel je na cele mikro i makro.
Cele mikro to np.:
– wzrost wyświetleń strony lub konkretnej podstrony,
– pobranie pliku,
– zapisanie na newsletter,
– wypełnienie ankiety.
Celami makro mogą być:
– osiągnięcie konkretnej sprzedaży,
– zdobycie określonej liczby wysokokalorycznych leadów.
Cele należy dobierać do obecnej sytuacji firmy i marki. Inne priorytety nadasz będąc dopiero na początku rozwoju, a inne, kiedy chcesz przeprowadzić kampanię na konkretny, już obecny na rynku, produkt.
2. Określenie kanałów dotarcia
Wcześniej pisałam, że kanały powinny być zdywersyfikowane, ale jednocześnie ze sobą „współpracować”. Wynika to z konstrukcji lejka marketingowego, w myśl którego działania w zdefiniowanych kanałach powinny się uzupełniać i przeprowadzać użytkownika po kolejnych etapach lejka – aż do konwersji.
Ponownie – to, w jakich kanałach będziesz działać determinuje branża. Zupełnie inne wykorzystasz w momencie, kiedy reklamujesz bank, warsztat samochodowy czy aplikacje dla młodzieży.
3. Prowadzenie działań
Rozpoczęcie kampanii w konkretnych kanałach powinno poprzedzić wykonanie content planu. Składają się na niego projekty graficzne reklam, ich treści, realizacja filmów wideo, animacji, rolek, stories itp. Warto zadbać, aby w każdym z nich przekaz był spójny, a kreacje graficzne stworzone w jednej koncepcji.
4. Bieżące mierzenie wyników
W tym etapie wyniki kampanii porównywane są z założonymi na początku KPI. Sprawdź czy w określonym czasie zdołałeś osiągnąć zamierzone cele. Wykorzystaj narzędzia takie jak Google ADS, Google Analytics, Facebook ADS czy programy mailingowe, aby rozpoznać jaką skuteczność na przyjętej grupie docelowej osiągają kampanie. Czy użytkownicy przechodzą pomiędzy etapami lejka marketingowego? Czy jest coś co ich blokuje?
5. Optymalizacja kampanii
Analiza wyżej wspomnianych danych pokaże co powinno zostać w kampanii ulepszone. Nie zrażaj się początkowo niesatysfakcjonującymi wynikami. Każda kampania i każda grupa docelowa jest inna, dlatego tak ważne jest nieustanne udoskonalanie prowadzonych działań.
Skup się na śledzeniu źródeł ruchu, interakcji użytkowników z poszczególnymi elementami strony www, skali wzrostu publiczności (np. na fanpage na Facebook). Przeanalizuj czy użytkownicy wykonują akcje, o które je prosisz i czy przynoszą one oczekiwany efekt.