To nieprawda, że blogi odchodzą do lamusa. To nieprawda, że ludzie nie czytają już zakładek na stronie www „baza wiedzy”, „blog” czy „aktualności”. No, chyba, że nie pojawia się tam nic, co mogłoby im pomóc lepiej poznać sklep i dowiedzieć się więcej o ofercie. Sekcja artykułów to pomocne i bardzo użyteczne narzędzie w budowaniu marki sklepu internetowego, produktów lub usług. Pokażę Ci dlaczego warto dbać o firmowy blog i jakie korzyści możesz z niego czerpać.
Słowem wstępu – z reguły, jeżeli myślimy blog, mamy w głowie bazę artykułów w formie tekstu z niewielkim dodatkiem ilustracji. Jednak, w dobie wciąż nabierającego na znaczeniu wideo, warto zmodyfikować ten pogląd. Filmy również mogą, a wręcz powinny znaleźć się w tej zakładce i tworzyć integralną całość ze stroną.
Jeżeli myślisz o blogu, jako elemencie lejka marketingowego (a zdecydowanie tak powinno być), podziel swoją uwagę pomiędzy tworzeniem tekstów blogowych, a realizowaniem filmów. Zaraz dowiesz się dlaczego.
Blog jako element lejka marketingowego
Jeżeli rozmawiamy o rozwoju marki, powinniśmy mieć przed oczami model lejka marketingowego. Znajdziesz o nim wiele informacji na mojej stronie internetowej oraz profilu na Facebook i LinkedIn.
Blog to element, który może być pomocny przede wszystkim przy budowaniu świadomości klientów odnośnie proponowanych dóbr lub usług, ale nie tylko. Treści na nim umieszczane to także tematy pozwalające na utrzymanie relacji z klientem poprzez publikowanie instrukcji obsługi, tutoriali, wyjaśnień dotyczących korzystania z produktu (np. nieoczywistych sposobów jego wykorzystania) oraz propozycji komplementarnych pozycji z oferty.
Pomóż klientowi, który, być może po raz pierwszy, ma kontakt z Twoją branżą w odkryciu panujących trendów i najważniejszych korzyści płynących z korzystania z produktu/usługi.
Odpowiednio prowadzony może stać się odciążeniem dla działu obsługi klienta, m.in. poprzez wprowadzenie FAQ- najczęściej zadawanych pytań, na które odpowiedzi znajdą się w artykułach lub filmach. Nie bój się umieszczać informacji o najczęstszych problemach z produktem i tego, w jaki sposób można je rozwiązać.
Słuchaj klientów. W komentarza pod postami w mediach społecznościowych, podczas kontaktu z działem handlowym czy w każdy inny sposób będą pytać o szczegóły dotyczące elementów Twojej oferty. Potraktuj je jako pomysły na artykuły lub wideo.
Wszystkie powyższe punkty wzmacniają pozycję marki, a także rangę strony internetowej w wyszukiwarkach, dzięki czemu możesz z łatwością budować wizerunek eksperta. To ważna funkcja – pozwala Ci wybić się spośród innych serwisów, które są jedynie nastawione na sprzedaż, a nie umacnianie pozytywnych relacji z klientami.
Buduj interakcję z klientami!
Pokaż im, że blog na Twojej stronie www jest miejscem tworzonych z myślą o nich! Udostępniaj artykuły w swoich kanałach komunikacji (np. social media) i zachęcaj do dyskusji. Wpłynie to nie tylko na Twoje zasięgi w mediach społecznościowych, ale również wzrost odwiedzalności strony, a co za tym idzie – jej pozycję w wynikach wyszukiwania.
Jak jeszcze możesz ich wyróżnić i zachęcić do odwiedzania go? Rozważ wprowadzenie dedykowanych czytelnikom rabatów, promocji lub akcji specjalnych. Dobrym sposobem jest umieszczenie informacji o nich w newsletterach kierowanych do grup odbiorców regularnie czytających treści blogowe.
Case study i rekomendacje to kolejny sposób na zbliżenie się do klientów. Jest to nie tylko sposób na pokazanie jak produkt funkcjonuje w rzeczywistości u realnych klientów, ale także korzystanie ze społecznego dowodu słuszności. Jego założeniem jest to, że inni użytkownicy chętniej dokonają zakupu, jeżeli poznają opinię faktycznych klientów.
Planuj i bądź konsekwentny – jak budować blog w e-commerce?
Tworzenie marki sklepu lub brandu to walka, która wymaga od Ciebie planu. Zaczyna się już na etapie tworzenia strategii marketingowo-sprzedażowej. Tak, jak wspominałam wcześniej – umieć go w przynajmniej dwóch etapach lejka marketingowego. Już wtedy planuj treści i ich cele, które mają zdobyć w budowaniu świadomości i utrzymywaniu relacji z klientem.
Plan publikacji pomoże Ci odpowiednio rozłożyć tematykę i osiągnąć najlepszy efekt w promowaniu marki. Nie traktuj bloga, jako miejsce, do którego raz na jakiś czas wrzucisz artykuł o dowolnej tematyce. Ważne, aby wpisy pojawiały się regularnie i były powiązane z Twoją branżą lub marką.
Jako integralna część Twojej strony www i strategii marketingowej, blog powinien spełniać założenia wizerunkowe. Zadbaj o to, aby ton i styl pisania artykułów czy treści w filmach korespondowały z tonem komunikacji stosowanym w innych kanałach.
Od czcionki po ilustracje czy layout wideo – tutaj również zadbaj o pełną spójność. Pamiętaj, że odpowiednio wypozycjonowany blog często będzie pierwszym punktem kontaktu klienta z Twoją marką i powinien tworzyć skojarzenia z jej całością.
A jeżeli jesteśmy przy pozycjonowaniu w wyszukiwarkach internetowych – oprócz tego, że wprowadzane tematy mają odnosić się do faktycznej działalności marki, powinny być także nasycone słowami kluczowymi. To, między innymi, one powodują wzrost znaczenia witryny w kontekście umieszczania jej na najwyższych pozycjach w Google.
Podobnie mocny nacisk połóż na tworzenie tytułów artykułów czy filmów. Klarowny, chwytliwy i przyciągający uwagę. Taki właśnie powinien być nagłówek. W nim także wykorzystaj słowa kluczowe.