Jeżeli prowadzisz swój e-commerce wiesz, że ten biznes nie lubi przestojów. Ba! Mknie jak burza i co chwilę pojawiają się nowe narzędzia i możliwości ułatwiające jego promowanie i funkcjonowanie związanych z nim procesów. Ostatnimi czasy, wraz z rozwojem technologii, jest ich naprawdę sporo. Warto być z nimi na bieżąco oraz wprowadzać je do swoich sklepów. A jeżeli podmuch nowych trendów buchnął Ci w twarz i jesteś w ich natłoku rozkojarzony – nie martw się. Przychodzę z pomocą w tym artykule.
Czasy, kiedy stworzyłeś witrynę, uruchomiłeś sklep i zintegrowałeś go z Google Analytics, a później jedynie czekałeś na klientów dawno się skończyły. Branża e-commerce w ostatnich rozwija się błyskawicznie. Pojawiają się nowe platformy sprzedażowe, marketplace’y, możliwości promowania i przede wszystkim – podejście do klienta.
Obecnie użytkownicy Internetu, a co za tym idzie – Twoja grupa docelowa – mają do wyboru wiele sklepów oferujących podobny asortyment. O tym, czy skorzystają z tego czy innego decyduje oczywiście wiele czynników, w tym cena czy dostępność marek. Jednak równie ważne jest doświadczenie klienta, czyli to, w jakim stopniu jest ono spersonalizowane.
Wprowadzę Cię teraz w świat trendów, które powoli stają się swoistym must-have w e-commerce. Śledząc je i wdrażając na swoich platformach masz niemal pewność, że klient chętniej i łatwiej zdecyduje się na zakup.
AI, czyli sztuczna inteligencja na zakupach
Jeżeli korzystałeś już z reklam Google ADS to, możesz nawet nie wiedzieć, spotkałeś się już ze sztuczną inteligencją. Algorytm zastosowany na tej platformie to nic innego, jak system analizujący wyniki reklam i dostosowujący ich działanie.
Dzięki niemu możesz m.in. personalizować ofertę na podstawie zgromadzonych danych o klientach. Algorytm bierze pod uwagę ich wiek, płeć oraz zachowanie. To idealne rozwiązanie, jeżeli masz bardzo dużo rekordów produktowych na swojej witrynie. Dzięki działaniu sztucznej inteligencji, klientowi wyświetlane są rekomendacje pozycji na podstawie jego poprzednich zakupów czy oglądanych produktów.
Identyczne działanie wykazuje w personalizowaniu wyników wyszukiwania na podstawie wcześniej generowanych zapytań i historii poruszania się po stronie.
AI sprawdza się również w retargetingowych kampaniach reklamowych, czyli takich kierowanych do osób, które już były na Twojej stronie, ale nie dokonały z jakiegoś powodu zakupu. Materiał reklamowy będzie pojawiał się w obrębie różnych platform – wyszukiwarek czy serwisów social media.
Chatboty w e-commerce
Wracając do dbania o doświadczenie klienta w obrębie platformy sprzedażowej, warto wspomnieć o zautomatyzowanych czatach. Jak można je wykorzystać? Chociażby jako „wirtualnego sprzedawcę” – narzędzie, które pozwoli użytkownikowi na uzyskanie odpowiedzi dotyczące oferty, warunków dostawy czy innego elementu procesu zakupowego.
Dzięki temu, nie musi on wertować wszystkich zakładek i wyszukiwać poszczególnych informacji, a uzyskuje je w jednym miejscu.
Co więcej, odpowiednio zaprogramowany chatbot, jest w stanie przeprowadzić klienta przez cały proces zakupowy – od zaproponowania konkretnego przedmiotu, po zamówienie, a nawet śledzenie przesyłek. Dodatkowo może służyć jako narzędzie ułatwiające kontakt z suportem, realizację wymian czy zwrotów i odpowiedzialne za resztę obsługi posprzedażowej, do której nie jest konieczne angażowanie realnych pracowników.
Oczywiście, jeszcze na ten moment ich funkcjonalność nie jest nieograniczona. Istnieje jednak szereg procesów, w których z powodzeniem mogą odciążyć Ciebie lub Twój zespół. I najważniejsze – skrócić czas uzyskania odpowiedzi na pytanie zadane przez klienta czy ścieżkę zakupu.
Mobilne wersje sklepów internetowych
Podobno można uznać to już za standard, ale wciąż spotykam się (o zgrozo!) z witrynami, które nie są dostosowane do przeglądania na komórkach, tabletach i innych urządzeniach przenośnych. Sama tworząc strony www i strategie dla moich klientów związanych z e-commerce zawsze zaczynam od budowania struktury witryny tak, aby była responsywna.
Dlaczego? Statystyki z raportów dotyczących zakupów w internecie mówią jasno – aż 75% użytkowników używa smartfonów do zakupów online.
Idąc dalej – co może okazać się lepsze niż sama strona? Oczywiście aplikacja na telefon. Domyślam się, że w przypadku małych sklepów budżet nie zawsze pozwala na wdrożenie tego typu rozwiązania. Jednak zdecydowanie jest to trend, który warto znać, gdyż diametralnie wpływa na doświadczenie klienta.
Jak może to pomóc w zaangażowaniu potencjalnych klientów i prowadzeniu ich do podjęcia decyzji zakupowej? Chociażby poprzez możliwość wysyłania powiadomień push, zapisywania koszyków czy automatyzacji płatności np. poprzez Apple Pay.
VR – poczuj się jak w prawdziwym sklepie
Narodziło się stosunkowo niedawno, ale już podbija serca właścicieli e-commerce. Rozszerzona rzeczywistość dostarcza mnóstwo rozwiązań urozmaicających zakupy internetowe. Przede wszystkim jednak skupia się na tym, aby użytkownik miał jak najlepszy pogląd na produkt zanim trafi fizycznie do jego rąk.
I tak pojawiają się na przykład wirtualne przymierzalnie, w których możesz zobaczyć jak będzie „leżało” na Tobie ubranie, okulary czy inne akcesorium jeszcze przed dokonaniem zakupu – zupełnie bez wychodzenia z domu.
Prowadzisz sklep z meblami? Korzystając z rozwiązań VR możesz pomóc klientom zaaranżować pomieszczenie z wykorzystaniem produktów znajdujących się w Twojej ofercie. Dzięki temu nie musisz zmuszać klienta, aby wyobraził sobie dany mebel w konkretnym miejscu swojego domu.
To tylko niektóre z przykładów wykorzystania wirtualnej rzeczywistości. Większe marki powoli wkraczają w erę konstruowania wirtualnych sklepów, w których możesz oglądać wyeksponowane produkty jak w fizycznej lokalizacji. VR wciąż należy do drogich rozwiązań. Głównie przez konieczność generowania modeli 3D każdego produktu oraz zaprogramowanie samej aplikacji.
Voice commerce
Zabrzmiało nowatorsko? Tak też jest. To jeden z najbardziej obiecujących, dopiero raczkujących trendów, które z czasem z pewnością podbije serca (wygodnych 😉) internautów.
Wykorzystuje system rozpoznawania mowy i łączy go ze sztuczną inteligencją, aby dać im możliwość dokonywania zakupów właśnie za pomocą głosu, bez potrzeby używania klawiatury ani ekranu w ogóle.
Opiera się na działaniu asystentów głosowych zaprogramowanych w popularnych modelach smartfonów – Amazon, Alexa, Google Assistant czy Apple Siri. Dzięki niemu klienci mogą wyszukiwać produkty, składać zamówienia, a właściciele sklepów – lepiej personalizować ofertę i targetować reklamy.
W Polsce rozwiązanie wciąż nie jest dostępne, ale niewątpliwie ukierunkowuje e-handel w stronę zupełnie nowych doświadczeń użytkownika.
Powyższe przykłady to jedynie wierzchołek góry lodowej możliwości, jakie pojawiają się na drodze do sukcesu sklepów internetowych. Ważne jest natomiast, aby być z nimi na bieżąco, ponieważ czasami dni czy tygodnie decydują o ich rosnącej popularności. Jako właściciel e-commerce staraj się sukcesywnie, w miarę swoich możliwości, wdrażać pojawiające się nowości. Analizuj, które z nich faktycznie nadają się do zaimplementowania akurat w Twoim sklepie, umieszczaj je w strategii marketingowej i bądź krok przed swoją konkurencją.